lördag 16 augusti 2008

Väntan på att investera

Fick ett erbjudande av David om att maila honom för lite ingående information om hur han tycker att jag ska investera. Det har tagit sin lilla tid men nu har jag fått iväg mailet till slut. (Davids erbjudande finns under kommentarerna till föregående inlägg)

Kommer antagligen inte att göra några investeringar förrän denna månads resultat summerats och därför kommer kanske inte heller bloggen att uppdateras så frekvent fram tills dess.
Har i alla fall "jobbat" ihop 113 000:- så här långt denna månad och hoppas nå upp till en nivå på min "spelkassa/bankrulle" på 100 000 dollar inom kort. Därefter kommer det finnas mer utrymme för att ta ut pengar från spelkassan för att investera också.

PS: Sawadi, ge mig din mail så ska jag maila dig och ge dig länken till min pokerblogg. Jag spelar 25/50 - 100/200 FL 6-max.

tisdag 5 augusti 2008

Läget just nu

Läget vid bloggens start:

Tillgångar
SPAX: 40 000 sek
Aktier: 0 sek
Fonder: 0 sek
Skandiabanken (ej inkluderat spelkassa som finns på kontot): 11206 sek
Swedbank: 4824 sek
Spelkassa (På bank och pokersajter): 152047 sek (bank) 365664 sek (pokersajter)

Skulder
CSN: Det måste jag kolla upp. Ungefär 60 000 sek kan jag tro

Resultat denna månad (så här långt): +42050 sek

Så vad jag nu funderar på är alltså att investera en del varje månad och jag är inne på en kapitalförsäkring. Nån som har något råd att ge?
Gällande CSN så borde jag nog betala av det snabbt antar jag? Eller gör pengarna större nytta investerade (högre avkastning än räntan på lånet) i tex en indexfond i en kapitalförsäkring tror ni? Hjälp gärna en novis!

Bloggdebut!

Har efter många om och men kommit mig för att börja blogga.
Mitt syfte med denna blogg är att dela med mig av hur jag hanterar mina investeringar och eftersom jag knappast är någon expert på att investera så hoppas jag att det finns gott om välvilliga personer där ute som inte tvekar att ge mig ett eller annat råd.

Kort om min "ekonomiska" bakgrund:

Jag har försörjt mig på onlinepoker i ungefär tre och ett halvt år. Jag har alltid haft svårt att motivera mig att göra mer än jag behöver och har därför inte riktigt utnyttjat min tid på ett vettigt sätt. Exempelvis så snittade jag runt 26 000 kr /mån förra året men "arbetade" kanske inte mer än 30 timmar i månaden. Bestämde mig förra hösten för att försöka "arbeta" mer och få upp inkomsten till vettigare summor (26 000 kr i månaden är inte så festligt när man inte får pension osv) och i år så är månadssnittet ordentligt förbättrat. Så förbättrat att jag nu börjat fundera på att investera en del pengar. Just nu lutar det åt att först och främst starta en kapitalförsäkring via Avanza och till en början investera i Avanza Zero. Tankar kring detta någon? Tacksam för råd/tips!